کارایی ماشین بردار پشتیبان برای تعیین مقاومت فشاری بتن در دماهای مختلف و مقایسه با آیین نامه NIST 1681 (در پروژه احداث راه آهن چابهار به زاهدان)
کد مقاله : 1009-CNF (R1)
نویسندگان
امید نوروزی انگنایی *1، علی باقری روشتی2، سید جمال حسینی برآفتابی3، وحید نوری موسی4، حسن هاشمی فرد5
1مسئول متره و برآورد و کارشناس ارشد فنی موسسه پایدار سازان قرارگاه خاتم الانبیای سپاه - کارگاه احداث راه آهن چابهار به زاهدان
2لیسانس مهندسی عمران-سرپرست کارگاه احداث راه آهن چابهار به زاهدان- موسسه پایدارسازان
3دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران-جانشین کارگاه احداث راه آهن چابهار به زاهدان- موسسه پایدارسازان
4لیسانس مهندسی معماری-مسئول واحد کنترل کیفیت کارگاه- موسسه پایدارسازان
5مسئول فنی موسسه پایدار سازان۷
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش برآورد مقاومت فشاری 42 روزه بتن با توجه به طرح اختلاط در دماهای مختلف بوسیله ماشین بردار پشتیبان (SVM) و مقایسه با آیین نامه NIST1681 در پروژه احداث راه آهن چابهار به زاهدان است. برای این منظور، ابتدا داده های مربوط به مقاومت فشاری بتن در دماهای مختلف از شیت های آزمایشگاهی گذشته جمع آوری شده و سپس مدل ماشین بردار پشتیبان برای تخمین مقاومت فشاری در هر دما بکار گرفته شده است. مقادیر اجزای مختلف طرح اختلاط بتن و دما به عنوان متغیرهای ورودی شبکه و مقاومت فشاری بتن در دمای مورد نظر به عنوان خروجی مدل انتخاب شده است. نتایج مدلسازی ها نشان میدهد مدل ماشین بردار پشتیبان از دقت بالایی در تخمین مقاومت فشاری بتن در دماهای مختلف برخوردار است. همچنین مقایسه نتایج حاصله از SVM با نتایج مقاومت فشاری حاصله ازNIST بیان نمود که با توجه به نوع مصالح و شرایط محیطی نمی توان با اطمینان لازم از روابط ریاضی سنتی استفاده نمود و استفاده از روش های نوین ماشین بردار پشتیبان برای تخمین مقادیر دیریافت مقاومت بتن در پروژه های بزرگ جایگذین آن شود. همجنین، با بررسی نتایج آزمایشگاهی معلوم گشت که استفاده از این روش دقت مناسبی داشته و برای هر نوع طرح اختلاط دلخواهی مناسب و قابل اعتماد است. همچنین نمایان شد که روابط آیین نامه NIST1681، با افزایش دما دارای خطای بیشتری شده و از اطمینان آن کاسته می‌شود و اگر تجزیه و تحلیل براساس آن صورت پذیرد نتایج بسیار محافظه کارانه شده که به دور از واقعیت است. این امر موجب از بین رفتن توجیه اقتصادی طرح می‌شود. با توجه به توضیحات ارائه شده برای پیش بینی و بدست آوردن مقاومت فشاری بتن در دماهای مختلف استفاده از روش ماشین‌های بردار پشتیبان در مقایسه با روابط آیین نامه از کارایی بالاتری برخوردار است.
کلیدواژه ها
ماشین های بردار پشتیبان (SVM)، مقاومت بتن، دمای بتن، احدث راه آهن چابهار- زاهدان، تابع کرنل.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر