بررسی رفتار تجربی ، ناشی از بارگذاری خستگی و افت نیرو در قطعات پیش تنیده ساخته شده از بتن الیافی
کد مقاله : 1037-CNF (R2)
نویسندگان
سعید صدیقی1، علیرضا رهایی *2، حمید رضا نخعی راد3
1دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران
2دانشگاه صنعتی امیرکبیر
3دانشگاه صنعتی امیر کبیر
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی اثرات بتن الیافی را در کاهش افت تنش پیش تنیدگی و بطور کلی بهبود رفتار دراز مدت مقاطع پیش تنیده در حضور دو نوع الیاف میپردازد همچنین این پژوهش به بررسی میزان افزایش مقاومت و مدول الاستیسیته در حضور دو نوع الیاف با مقادیر حجمی مختلف پرداخته شده است و در نهایت با انجام تست با سیکل بالا بر روی مقاطع پیش تنیده ساخته شده از این الیاف به مقایسه میزان تغییر شکل مقاطع طی سیکل‌های بارگذاری، نشان میدهد تثبیت خصوصیات بتن با افزودن الیاف در سیکل های بارگذاری، عامل موثری در کنترل افت تنش مقاطع پیش تنیده خواهد بود. برای این منظور تیر هایی به ابعاد 15*20*100 با استفاده از الیاف کربن و بازالت در 4 طرح اختلاط طراحی و تولید شدند و تحت بارگذاری استاتیکی و سیکلی با حداکثر دامنه بارگذاری معادل 0.65 ظرفیت خمشی و فرکانس 3 هرتز قرار گرفتند. و بدین ترتیب رفتار حاکم بر مقاطع پیش تنیده در حضور الیاف مورد بررسی قرار گرفت. مطابق نتایج با افزودن 0.25% الیاف کربن در تست های استاتیکی افزایش ظرفیت معادل 10% و در تست های سیکلی تغییر شکل نسبت به نمونه فاقد الیاف کاهش 16.9% را نشان میدهد. همچنین افزودن 0.35% الیاف بازالت باعث افزایش 4.5% ظرفیت استاتیکی و در بارگذاری سیکلی کاهش 10.5% تغییر شکل نسبت به نمونه فاقد الیاف را نشان میدهد.
کلیدواژه ها
بتن الیافی، پیش تنیدگی، رفتار تابع زمانی ، خستگی، خزش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی