ارزیابی نقش الیاف فلزی بازیافتی از لاستیک خودرو برخواص مکانیکی بتن حاوی تراشه‌های آسفالتی
کد مقاله : 1058-CNF (R1)
نویسندگان
مسعود احمد پناه *1، ابوالفضل حسنی2، امیر کاووسی3
1گروه راه و ترابری، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس
2گروه راه و ترابری، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3گروه راه و ترابری، دانشکده عمران، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده مقاله
محدود بودن منابع و حفظ محیط‌زیست، لزوم بازیافت مواد و مصالح را اجتناب ناپذیر کرده است. تراشه‌های آسفالتی نوعی از مواد بازیافتی می‌باشند که از نظر زیست محیطی ممکن است اثرات نامطلوبی بر محیط اطراف خود داشته باشند. با توجه به خواصی که از این مصالح گزارش شده است تاکنون راه‌کارهای گوناگونی جهت استفاده مجدد از این مصالح ارائه شده است. یکی از کاربردهایی که اخیراً مورد توجه قرار گرفته است استفاده از این مصالح در مخلوط‌های سیمانی از جمله بتن است. اما بر اساس تحقیقات انجام گرفته شده استفاده از تراشه‌های آسفالتی باعث افت خواص مکانیکی بتن می‌شود که در این تحقیق برای بهبود این وضعیت از الیاف فلزی بازیافتی از لاستکی خودرو استفاده شده است. سیم‌های فلزی به همراه پودر لاستیک از جمله مواد به جا مانده از بازیافت لاستیک خودرو هستند. بنابراین استفاده از این سیم‌های فلزی علاوه بر رفع مشکل زیست‌محیطی باعث بهبود خصوصیات مکانیکی بتن نیز می‌گردد. در این تحقیق به بررسی نقش الیاف فلزی بازیافتی از لاستیک خودرو بر بتن حاوی تراشه آسفالتی پرداخته شده است. سنگدانه‌های بازیافتی در این تحقیق فقط درشت‌دانه و درصد جایگزینی این نوع سنگدانه با درشت‌دانه‌های طبیعی میزان 0 و 25 و 50 درصد می‌باشد، همچنین درصد الیاف بکار رفته در طرح اختلاط 0 و 0.5 و 1 درصد حجمی بتن به عنوان افزودنی می‌باشد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که با افزودن الیاف به بتن حاوی تراشه‌های آسفالتی مقاومت این نوع بتن جبران می‌گردد.
کلیدواژه ها
روسازی بتنی، تراشه‌های آسفالتی، الیاف فولادی بازیافتی از لاستیک خودرو، خواص مکانیکی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر