بررسی آزمایشگاهی تعیین ملات ماسه-سیمان بهینه به منظور تزریق درون بالاست راه آهن به روش پیش آکنده
کد مقاله : 1070-CNF
نویسندگان
میلاد حسین اصفهانی *1، مرتضی اسمعیلی1، محسن تدین2
1گروه مهندسی خط و سازه های ریلی، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران.
2دانشکده مهدسی عمران، دانشگاه بوعلی سینا، همدان.
چکیده مقاله
بتن پیش آکنده به بتنی اطلاق می گردد که مصالح درشت دانه از قبل درون قالب بتنی جایگذاری شده و ملات ماسه-سیمان با فشار از پایین نمونه به داخل مجموعه اضافه می گردد. به منظور بررسی رفتار مکانیکی این بتن، لازم است ابتدا رفتار مکانیکی ملات این بتن از طریق استانداردها و روش های آزمایش موجود در آیین نامه های معتبر مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد. از آنجا که در ادبیات موضوع، رفتار این ملات برای کاربرد در مهندسی راه آهن بطور دقیق تبیین نشده است، در پژوهش حاضر سعی شده است تا بهره گیری از پارامترهای موردنیاز برای کاربرد این بتن در زیرسازی راه آهن و تبدیل برجای خط بالاستی به دالخط، ملات بهینه از منظر دستیابی به مقاومت فشاری بیشتر، زمان گیرش کمتر به دلیل احتراز از زمان زیاد مسدودی خط و تزریق پذیر بودن این ملات از طریق وسایل متداول تزریق، مقایسه و تعیین گردد. در این راستا، در مقاله حاضر با تعریف روش تحقیق و مصالح موردنیاز، آزمایشات انجام گرفته بر روی 1000 نمونه ملات با طرح های مخلوط مختلف از جمله زمان روانی، مقاومت فشاری، مقاومت خمشی، زمان گیرش به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است و با تحلیل آماری انجام شده در هر بخش، تأثیر هریک از پارامترها بر روی آنها مشخص گردیده است. در انتها با بهینه یابی چندعاملی و با ارائه رابطه غیرخطی، طرح مخلوط بهینه ملات و همچنین پیش بینی مقاومت ملات در حضور پارامترهای مختلف توسعه داده شده است.
کلیدواژه ها
کلمات کلیدی: بتن پیش آکنده، ملات، دالخط، بهینه یابی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر