بررسی آزمایشگاهی خصوصیات بالاست تثبیت شده با ملات قیر-سیمان
کد مقاله : 1071-CNF
نویسندگان
میلاد حسین اصفهانی *، مرتضی اسمعیلی، محسن پریچه
گروه مهندسی خط و سازه های ریلی، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران.
چکیده مقاله
یکی از معضلات اصلی لایه بالاستی حین بهره برداری، خردشدن سنگدانه های بالاست زیر بار دینامیکی قطارها و همچنین در طول عملیات تعمیر و نگهداری می‌باشد که باعث آلوده شدن این لایه و درنتیجه نشست‌های نامتقارن در این لایه شده و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن را به‌شدت افزایش می‌دهد. با مرور ادبیات فنی موجود، روش های متعددی برای تثبیت این لایه به منظور جلوگیری از خرابی های پیش رونده معرفی شده است که از مهمترین آها می توان به تثبیت لایه بالاستی با استفاده از ملات قیر-سیمان اشاره کرد. استفاده از این ملات به جهت دارا بودن مشخصات فنی مطلوب و همچنین استهلاک هزینه های تعمیر و نگهداری در طول عمر پروژه طی سالیان متمادی مورد توجه پژوهشگران سرتاسر جهان قرار گرفته است. در این مقاله ضمن مرور سابقه جهانی موجود در این حوزه، پس از بررسی و انتخاب بهترین طرح مخلوط قیر-سیمان، به بررسی پیکربندی‌های مختلف تثبیت لایه بالاستی به منظور کنترل نشست این لایه و دارا بودن میزان قابل قبولی از میرایی با استفاده از آزمایشات آزمایشگاهی و تحلیل وسیع نرم افزاری پرداخته خواهد شد.
کلیدواژه ها
کلمات کلیدی: ملات قیر-سیمان، نشست بالاست، سختی، نسبت میرایی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر