بررسی اثر رفتار بادبندهای هم محور و برون محور در سازه بتنی در افزایش مقاومت جانبی تحت بار سیکلیک
کد مقاله : 1084-CNF (R2)
نویسندگان
ُسیدعلی موسوی داودی *
چکیده مقاله
عملکرد نیروهای ناشی از زلزله در سازه‌ها ایجاد تغییر مکان در طبقات سازه بوده که در صورت زیاد بودن می‌تواند باعث خرابی در سازه شود. در بیشتر سازه‌ها جهت مقابله با نیروهای جانبی زلزله، سیستم‌های مقاوم در برابر نیروهای جانبی، طراحی می‌شوند که با ایجاد سختی جانبی تغییر شکل‌های نسبی را محدود می‌سازند. این سیستم‌ها نیروهای افقی زلزله را به صورت عمل درون صفحه‌ای تحمل نموده و انتقال می‌دهند. سیستم‌های مقاوم لرزه‌ای بر حسب نوع سازه می‌توانند متفاوت باشند، بطوری که در سازه‌های بتن مسلح عمدتاً از اتصالات صلب و دیوار برشی به عنوان عناصر مقاوم لرزه‌ای استفاده می‌شود و در سازه‌های مدرن فولادی نیز اتصالات صلب و مهاربندهای فولادی مرسوم هستند. با توجه به وجود برخی از مسائل اجرائی، مشکلات معماری، وزن نسبتاً زیاد و هزینه نسبتاً بالای اجرای دیوار برشی در سازه‌های بتن مسلح، اخیراً بحث استفاده از مهاربندهای فولادی در سازه‌های بتن مسلح مطرح شده و پژوهش‌هایی نیز در این زمینه صورت گرفته است. در تحقیقات به عمل آمده، استفاده از سیستم مهاربند فولادی در مسائل مقاوم سازی لرزه‌ای ساختمان‌های بتن مسلح موجود و آسیب دیده مناسب معرفی شده است. با توجه به کارایی نسبتاً بالای مهاربند فولادی در مقاوم سازی ساختمان‌های بتنی موجود، به نظر می‌رسد، استفاده از این سیستم در طراحی سازه‌های بتن مسلح نیز مناسب باشد و می‌تواند در بسیاری از موارد جایگزین دیوار برشی شود. از این رو با توجه به این مهم در این پژوهش به بررسی اثر بررسی اثر رفتار بادبندهای هم محور و برون محور در افزایش مقاومت جانبی لرزه ای تحت تحلیل جزای محدود در قاب‌های بتنی مسلح پرداخته خواهد شد، بدین منظور از چند نمونه قاب بتنی مسلح که در نرم افزار اجزاء محدود آباکوس مورد مدلسازی قرار گرفت، نتایج تحلیل عددی نشان داد که اثرمهاربندهای هم محور در ستون بتنی مسلح می‌تواند مقاومت بیشتری را برای المان سازه‌ای نسبت به برون محور فراهم کند.
کلیدواژه ها
قاب بتنی، بادبند هم محور، بادبند برون محور، بار سیکلیک
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر